Visdomstænder

Visdomstænder giver desværre tit problemer. Der kan opstår betændelse i forbindelse med, at visdomstænderne bryder frem, og det kan gøre virkelig ondt. Ofte behandles betændelsen ved, at den pågældende tand fjernes samtidig med, at der behandles med Penicillin eller et lignende antibiotikum. Visdomstænderne kan også give problemer, hvis de ligger forkert i kæben og presser mod eller har kontakt til tænderne foran. Det kan i nogle tilfælde forårsage skader på de andre tænder eller på kæbeknoglen. Det kan også skabe en tandkødslomme, der kan minde om paradentose, på de tilstødende tænder. Hvis fordelene ved at fjerne forkert lejrede visdomstænder overstiger de risici, der er ved at fjerne dem, vil dette oftest være valget.

Visdomstænder fjernes også, hvis der ikke er plads til dem i kæben, eventuelt i forbindelse med tandretning.

Ved større implantatbehandlinger, hvor der forinden er behov for knogleopbygning med tern eller blokke af patientens egen kæbeknogle, anvendes der ofte knogle fra undermunden. Det kan i nogle tilfælde kræve, at visdomstanden fjernes før eller under selve indgrebet. Der kan i sjældne tilfælde også forekomme cyster eller tumorer i forbindelse med visdomstænder. I det tilfælde fjernes tanden meget ofte.

Visdomstænderne sidder i en del af kæben, hvor der er mange nerver og blodkar, og sidder selvfølgelig tæt på de andre tænder samt tungen og kinden. Hvis de skal fjernes, er det derfor selvsagt vigtigt at få dem fjernet af erfarne fagpersoner. Både Hasse og Claus har fjernet utallige, komplicerede visdomstænder i deres karrierer og modtager ofte henvisninger fra andre klinikker til denne type opgaver. Implantatklinik København råder desuden over det nyeste inden for OTP-skanning, som anvendes hvis der er tvivl om, hvorvidt der er risiko for at beskadige nerver eller lignende, i forbindelse med fjernelse af en visdomstand.

Visdomstandsfjernelse foretages i dag smertefrit.

Tandbehandling - Links

Følg os på de sociale medier

Seneste feeds fra vores Instagram

[gravityform id="7" title="false" description="false" ajax="true"]